torsdag 7. november 2013

Organisasjoners interne bruk av sosiale medier - Øving 3 - Oppgave 3


Diskuter mulige barrierer og negative effekter


Kunnskapsdeling på Facebook og Yammer



Mulige barrierer og negative effekter

  • For at man skal få utnytte av kunnskapen som blir delt på Facebook og Yammer er man avhengig av at alle ansatte bruker disse verktøyene og oppsøker informasjonen aktivt. Særlig Facebook kan det være vanskelig å få alle ansatte til å bruke, og det er heller ikke et verktøy man kan tvinge inn personer på. Hvis man ikke bruker verktøyene aktivt vil de ikke få utnytte av dette og
  • Feil kunnskap blir delt. På både Facebook og Yammer er det vanskelig å ha kontroll på hvordan kunnskap som blir delt, og til hvem som får den. Særlig på Facebook kan informasjon forsvinne og folk må aktivt oppsøke den for å finne den.
  • I en stor bedrift har man ofte faste regler å hashtagge en post og bare dele den til korrekt gruppe på Yammer. Hvis man glemmer dette kan det raskt komme opp mange undøvendige poster på hovedsiden og uten en hashtag må man bla gjennom flere sider for å finne tilbake til posten.
  • Nå har det blitt så populært å være overalt på nett. Hvis man f.eks legger til mange apps og kobler Yammer opp til andre verktøy kan det fort bli for mye å holde styr på og ansatte føler at de må være overalt for å få formidlet informasjonen.


Feedback på Facebook og Yammer



Mulige barrierer og negative effekter

  • Ofte tenker man seg at det vil være enklere å gi feedback på sosiale medier, og at barrieren skal være mindre. Det er ofte ikke like “skummelt” når man sitter bak en datamaskin. Men for folk med lite kunnskap om teknologien kan det værre å gjøre dette over sosiale medier. 
  • Feedback kan feiltolkes og en konstruktiv kommentar kan bli sett på som kritikk. Man må være nøye med hvordan man ordlegger seg for at feedbacken skal ha en positiv virkning.
  • Hvis man er en stor gruppe og skriver på gruppechat og alle skriver samtidig så kan det bli vanskelig å få med seg hva som skrives.
  • Hvis man skal få bekreftelse på at en oppgave man har gjort er godkjent og glemmer å tagge personen som skal sjekke oppgaven, kan det ta lang tid før man får feedback tilbake hvis det skrives mange innlegg om dagen.
  • Man glemmer å tagge kunden når man svarer på en post og glemmer å legge til en liten signatur nederst på meldingen. Hvis man glemmer å tagge kan det bli vanskelig for en kunde å gå gjennom flere 100 kommentarer for å se hva man fikk i svar. Det anbefales også å legge til en liten signatur nederst på svaret slik at kunden føler at han faktisk får svar fra en person og ikke en automatisert svarsentral.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar